Gaandeweg toen ik wat meer afstand nam, zag ik in dat ik absoluut ook een aandeel had in het verhaal. Ik had mijn baas meer kunnen vertellen over mijn noden, behoeftes en verlangens. Ik had mijn successen met hem kunnen delen. En ik heb ook geleerd uit deze negatieve evaluatie. Ik neem nu meer zelf het initiatief en bespreek zaken openlijk.
Achter de boodschap van mijn baas zaten ook behoeftes en wensen van hem. Feedback is altijd een kadootje. Belangrijk is om het niet te zien als een aanval op je persoon, als een falen, … maar als een kans om te groeien.
Als je kritiek krijgt, heb je de neiging om jezelf te verdedigen. Neem de tijd om even te verwerken wat er op je afkomt. Als je rustiger en minder emotioneel bent, ben je beter in staat om met feedback om te gaan.
Vat samen wat je hoort en luister actief. Maak gebruik van LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen). Stel diepgaande vragen. Wees nieuwsgierig en toon interesse.
Feedback komt altijd ergens vandaan... Feedback ontvangen heeft alles te maken met je openstellen voor de mening van de ander. Het feit dat de ander je feedback geeft, betekent dat de ander jullie relatie de moeite waard vindt. Hij of zij zit met een zorg of behoefte. Wat maakt dat de ander jou deze feedback geeft? Verplaats je in de ander zijn schoenen. Laat de ander merken dat je hem/haar probeert te begrijpen.
Iets is op zich nooit negatief of positief: het wordt pas negatief of positief door hoe je er mee omgaat. Feedback is altijd een kadootje. Om te kunnen veranderen, moet je je bewust zijn van jezelf. En daar heb je feedback voor nodig. Feedback is positief: het laat zien dat je ergens nog niet zo goed in bent en dat je nog kan groeien. Beschouw het niet als een aanval op je persoon, als een falen… maar eerder als een kans om iets te leren.
Bedankt de ander, los van de inhoud, voor de feedback! Toon waardering voor het feit dat de ander de moeite doet om jou feedback te geven. Voor hem of haar is het ook niet gemakkelijk om jou deze boodschap te brengen.
Vertel de ander eerlijk en respectvol hoe je de feedback ervaart zonder in de verdediging te gaan. Vind je de opmerking terecht of onterecht?
Zoek samen naar een oplossing. Vraag de ander wat hij/zij van jou verwacht en waarom. En kijk dan in welke mate je daaraan tegemoet kan komen. Neem feedback ter harte en doe er iets mee. Laat de ander weten wat je wel of niet kan/gaat veranderen en waarom. Maak afspraken.
Stel je de vraag wat je over jezelf hebt geleerd en wat je in de toekomst anders kan doen? Hoe harder de kritiek je geraakt heeft, hoe meer je ervan kan leren. Hoe ben je omgegaan met de feedback?
Velen van ons leggen de lat erg hoog en richten zich dan op dat ene puntje dat minder goed was. Terwijl er misschien wel tien sterke zaken naar voor kwamen in je beoordeling. Focus ook op de positieve zaken!
Na een beoordeling of feedback stel je misschien veel zaken in vraag en weet je niet meer goed van welk hout pijlen te maken. Heb je ook het gevoel dat je jezelf beter wilt leren kennen?
Je brengt in kaart wat je talenten zijn, wat je wil ontwikkelen, wat voor jou belangrijk is en welke beroepen bij je persoonlijkheid passen. Zo begin je met een heldere focus en frisse energie aan je zoektocht naar een nieuwe job die perfect bij jou past! Je ontdekt waar je ‘ja’ op wil zeggen, en wat een ‘nee’ wordt, gewoon omdat het niet bij je past…
Zet je graag de eerste stap? Begin bij het begin en contacteer ons voor een vrijblijvende kennismaking.
Heb je nog vragen? Of wil je kennismaken?
Wij leren je graag kennen. Zo voel je ook meteen of het klikt.
We inspireren je graag met onze nieuwsbrief.
© Ardeo 2021
© Ardeo 2021